Samen met Rutger Dragt ben ik afgestudeerd van de opleiding Communication & Multimedia Design in Leeuwarden. Daar is het onderstaande concept uitgerold.

Het project was een succes, bij het testen zijn er positieve reacties op gekomen; het blijkt dat er een grote groep mensen is die behoefte heeft aan fysiek schaken, maar niet bij de schaakvereniging. De docenten waren ook enorm enthousiast, maar naast dat de docenten enthousiast waren, waren ze ook een beetje boos. Rutger en ik hadden namelijk aangegeven hier niet verder mee te willen.
Rutger en ik zijn beide geen ondernemers, en hadden geen behoefte aan het opstarten van dit bedrijf. Wij willen beide liever videos maken.

Daarentegen zijn we nog wel grote fans van dit project, dus als iemand anders dit tot leven wil brengen zouden wij dat een enorme eer vinden.
Dus voel jij je geroepen? Dan kun je hier contact zoeken!

Dan nu het moment om te kijken wat dit project precies inhoudt:

Schaken is nog nooit zo groot geweest als nu. Maar toch schaakt lang niet iedereen bij een schaakvereniging. Dit komt doordat online schakers zich niet aangetrokken voelen tot een schaakvereniging omdat het volgens hen daar draait om de competitie, beter worden, en winnen. Wat de doelgroep wil en doet is 'af en toe' een potje spelen, zonder dat de uitkomst uitmaakt. Ze behandelen het spel liever als een casual spelletje en geen topsport.

Schaakmaten is een plek waar je zelf kan kiezen tegen wie je schaakt, hoe je schaakt, en waar het niet uitmaakt wie er wint of verliest. Bij onze hosts worden maandelijks speciale schaakavonden georganiseerd waar veel casual schakers tegelijk op af komen, hierdoor ontstaan nieuwe connecties en ontstaat er extra interactie tijdens het schaken. Doordat allerlei openbare ruimtes zich kunnen aanmelden voor Schaakmaten combineert het de werelden van casual schakers en deze openbare plekken zoals kroegen, hotels en bibliotheken. Dit is vet, want casual schakers hebben nu altijd een plek in de buurt waar ze terecht kunnen om te schaken, en deze openbare ruimtes hebben meer bezoekers.

Spreektaal

Door termen zoals competitie en wedstrijd te vermijden en juist gebruik te maken van termen zoals Potje? zorgen we ervoor dat de evenementen laagdrempelig ogen We hebben een speelse communicatiestijl in ons merk verwerkt om de doelgroep op de juiste manier aan te spreken.

Instructieboekje

Wanneer jij je aangemeld hebt als Schaakmaten host krijg jij een instructieboek opgestuurd met tips&tricks over hoe wij denken dat jij de best mogelijke Schaakmaten host kunt zijn. Hiermee kunnen we nieuw aangesloten partners de goede richting mee op helpen. Daarnaast staat er wat algemene informatie voor wanneer er dingen verkeerd gaan bijvoorbeeld. De informatie in het boekje is op dezelfde speelse manier geschreven als de rest van ons merk aanhoudt.

Video

We hebben een video gemaakt waarin we een herkenbare situatie hebben geschetst voor onze doelgroep; online schakers. Met deze video gaan we de doelgroep activeren om ook eens langs te komen bij Schaakmaten.

Website

Met de website kun je als geinteresseerde meer te weten komen over wat Schaakmaten doet, aanmelden voor schaakavonden bij verschillende hosts, en als jij een geschikte locatie hebt voor Schaakmaten kun jij je aanmelden als host. Je kunt alle aangesloten Schaakmaten hosts op de kaart bekijken, en wat zij de komende tijd op de planning hebben staan. Als laatst is er nog een winkel waar je Schaakmaten gerelateerde producten kunt kopen, en je kunt onze app downloaden met schaaktimer en FindMySchaakmaten zoekfunctie.